Orta Asya cumhuriyetleri pandemi öncesinde küreselleşen dünyaya entegre olmaya çalışmışlar özellikle bu cumhuriyetlerin yalıtılmışlık jeopolitiği aşılmaya çalışılmıştır Rusya bölgedeki cumhuriyetlerin tarihsel bağları nedeniyle hakem konumundadır.
Pandemi sebebiyle dünyada küreselleşmenin durakladığını ve ticaretin yavaşladığını ulus devletlerin önem kazandığını düşünürsek Rusya da dünya çapında petrol fiyatlarının düşmesiyle ekonomik açıdan ciddi şekilde etkilenecektir. Rusya bu süreçte Orta Asyada varlığını çok gösteremeyecek çünkü diğer devletlerde olduğu gibi ulus devlet ön plana çıkacak ve başta ekonomisi olmak üzere kendi iç meselelerini düzeltmek için çabalayacak. ABD nin küreselleşme karşıtı tavrına ve orta doğudan çekilme stratejisine karşılık olarak Rusya pandemi sonrası yeni sistemde orta asya ülkelerini kontrol etmeye devam edecek gibi duruyor çünkü tarihsel yaşanmışlıklar bu bölgede Rusya dışında başka aktörlerin politika yürütmesi için uygun ortam oluşturmuyor. Pandemi sonrası ulus-devlet kavramının öne çıkması Rusya da ve orta asya cumhuriyetlerinde negatif etkileri olacak çünkü buralar parçalı ve çok etnikli yapılara sahiptirler. Salgın sonrası Batılı kurumları dengelemek isteyen Rusya orta asya ilişkilerini geliştirerek sistemde etki alanını geliştirmek isteyecek.Pandemi öncesi
Rusya ve orta asya ülkelerini dış politikaları SSCB döneminde Yeltsin orta asya
cumhuriyetlerini bir yük olarak gömüştür. Yeltsin batıda yaşanan gelişmeler ve
küreselleşen dünyada Pazar ekonomisine geçişin ve demokratik reformların
Rusyayı etkilemesiyle dış politikada önceliklerini değiştirmiş orta asya
cumhuriyetlerine karşı izlediği politikalarını değiştirmiştir.
Kazakistan başkanı 1990 yılından beri
Nazarbayev başkanlığında dış politikasını çeşitlendirmiştir Rusya, ABD,
Türkiye, İran, Çin gibi ülkelere mesafeli bir dış politika izlemiştir.
Kazakistan topraklarındaki Rus nüfusu sebebiyle Rusyaya karşı dış politikasında
dikkatli davranmıştır. Rusyanın bu dönemde ekonomisinin kötü olduğunu gören
ABD, Çin ve Türkiye bölgedeki faaliyetlerine ağırlık vermişlerdir. Rusya nın
kötü ekonomik durumu sebebiyle Kazakistandaki üslerinin ücretini ödeyemeyecek
duruma gelmiştir bu dönemde Kazakistan ve Rusya ilişkileri sıkıntılı geçmiştir.
Kazakistan Rusyaya karşı duyduğu ihtiyaç dış politikada ilişkilerin kopmamasını
sağlamıştır. Putin döneminde Kazakistan ile ilişkiler daha olumlu seyretmiştir.
21.yy başlarında Özbekistan ve Rusyanın yakınlaşması Kazakistanın hoşuna
gitmemiştir çünkü Özbekistan ile rekabet içindeler. Kazakistan batı ile dış
politikasını geliştirmesi Rusya ile Özbekistanın yakınlaşmasını sağlamıştır.
Kazakistan çok yönlü dış politika stratejisi uygulamaya çalışır. Kazakistan
Rusya ile eşit haklar temelinde ilişkiler geliştirmek ister ve Orta asya
ülkelerinin liderliğini yapmak ister. Pandemi süreci orta asyada daha az
yayılım gösterdi bunun nedenlerinden biri de yalıtılmışlık halde bir coğrafyada
bulunmalarıydı. Kazakistan da ilk vaka 13 martta görüldü 8 haziranda 13 bine
yakın vaka 56 ölüm oranı ile süreci diğer çevre ülkelerine Çin, İran, Rusya
gibi ülkelere göre süreci başarılı geçirmiştir. Rusyanın virüsün 31 Ocakta
görülmesi ve vaka sayısının 476 bin olması ekonomisini ve orta asya politikasını
değiştirecektir. Kazakistan bu süreçte sosyal devlet anlayışını sürdürmüş vatandaşlarına
çeşitli yardımlar yapmıştır. Kazakistan diğer orta asya devletlerine kıyasla
küreselleşme politikasına daha çok entegre olmaya çalıştığı ve Rusya ile sınırı
nedeniyle süreçten daha fazla etkilenmiştir. Pandemi sonrasında Rusyaya yönelik
dış politikasında Rusyanın yardımlarına ihtiyaç duyacak fakat Batınında
üretimini kendi ülkesine getirmeleri konusunda Batıya da kapılarını
kapatmayacak. Kazakistan yeni dünya sisteminde Çin, Rusya, Türkiye ile Avrupaya
ulaşacak ekonomik transit ticaret köprüsü olarak kendisini konumlandırmaya
çalışacak.
Kırgızistan diğer
orta asya ülkelerine kıyasla daha gelişmiş sanayiye ve yer altı zenginliklerine
çok fazla sahip değildir bu yönüyle Kırgızistan ekonomik olarak Rusyaya daha
çok bağımlıdır. Batı ülkeleriyle dış politikasını geliştirmek istemiş ama çok
başarılı ilişkiler geliştirememiştir. DTÖ ne ilk üye olan orta asya
ülkelerinden biri olsa da Kırgızistan Pazar payının düşük olması diğer
devletlerin yatırımcıları Kırgızistana ilgisiz kalmışlardır. Rusya ile
ilişkilerini geliştirmek için uğraşan Kırgızistan Rusyanın gözünde Kazakistan kadar önem arz
etmemiştir ve Rusya 1999 yılına kadar Kırgızistan ile çok ilgilenmemiştir.
Batının Kırgızistan ve bölgedeki varlığını arttırması Putini iktidar olmasıyla
Rusyanın ilgisini çekmeye başlamıştır. 2005 devrimiyle Akayev devrilmiş ama
yerine geçen Bakiyev iktidarı boyunca Rusya Kırgızistanın en yakın müttefiki
oldu. Bakiyev döneminde Kırgızistan ekonomik sorunları çözmek için Rusyaya
bağımlı hale gelmiştir. 2010 yılında Bakiyev Rusyaya verdiği vaatleri yapmadı.
ABD üslerini kapattırmamıştır. Rusya Kırgızistanın borçlarını silmek için ABD
üslerinin kapatılmasını istemiş Kırgızistan da üslerin kapatılacağını ilan etti
ama kapatmadı ve destek kesildi 2010 da krizi atlatamamasına sebep oldu.
Pandemi süresinde ilk vaka Kırgızistan da 18 martta görüldü 2 bin civarı vaka
görüldü ve 23 ölüm oranıyla Kırgızistan bu süreçte dünyaya ve küresel ekonomiye
yeterince entegre olamamasının avantajını görmüş gibi. Rusya ile olan dış
politikası pandemi sonrasında geliştirmeye devam edecek bunun yanında batının
üretim pazarını ülkesine girmesi için batı ile entegre olmaya çalışacak.
Tacikistan dış
politikasında Rusya Yeltsin döneminde kendi ülkesine müdahale etmiş destek ve
yardım sağlamıştır. Tacikistan da 1992-97 yılları arasında yaşanan iç savaş
Rusyayı bölgeyle yakından ilgilenmesine neden olmuştur. Rusya iç savaş
sırasında Tacikistana ek güç göndermiştir bunun nedeni Tacikistan ve Afganistan
sınırının Rusyayı endişelendirip kontrol altına alma isteğidir. Rusyanın
korkularından biride bölgedeki istikrarsızlığın Rusyaya taşma ihtimalidir.
Rusyanın Yeltsin döneminde Tacikistana müdahalesi, destek ve yardımı olmuştur. Putini
döneminde Tacikistanın Rusya ile işbirliği artarak gelişmiştir. Tacikistan dış
politikada yatırımlara ilgili olmaya ve Rusya ve Kazakistana göçleri
engellemeye, askeri üsler konusunda
stratejiler geliştirmeye çalışır. Pandemi Tacikistan da 4 mayısta görüldü ve
sıkı tedbirler almaya başladı bu süreçten en az etkilenen ülkelerden biri oldu.
Tacikistan pandemi sonrasında topraklarında istikrar sağlamaya çalışarak Rusya
ile dış poltikasını güçlendirip istikrarlı döneme girmeye çalışacak.
Türkmenistan kendisini
tarafsız olarak göstermiştir ama Rusya ile bağlarını koparamamıştır. Rusya
temelinde politika izleyen Türkmenistan daha sonra tarafsız dış politika
sürdürmeyi seçmiştir. Türkmenistanın tarafsızlık politikası BM tarafından kabul
görmüştür. Türkmenistan eski devlet başkanı Niyazov Türkmenistanın sahip olduğu
enerji kaynakları Türkmenistanın ekonomik ve siyasi bağımsızlığı için yeterli
olduğunu düşünerek bu yönde bir dış politika izlemiştir. Rusya Türkmenistanı
enerji sektöründe rakip gördüğü için transit yollarla kendisine bağlamıştır.
Rusya Türkmenistanın kendisine sattığı doğal gaz için istediği fiyatları ödemek
istememiştir. Türkmenistan Rusyanın bu yaklaşımı karşısında enerji kaynaklarını
dünya pazarına çıkarmakta güçlük çekmesini sağlamıştır çünkü Türkmenistan
enerji kaynaklarını dünya pazarına ulaştırmak için yeterli alt yapıya ve boru
hatlarına sahip değildir. Türkmenistan bu sebeplerle enerji alanında Rusyanın
şartlarını kabul ederek anlaşma imzalamak zorunda kalmışlardır. Türkmenistan
tarafsız olarak kendisini göstermek istese de bu durum böyle olamamaktadır.
Türkmenistanın dış politika öncelikleri Rusyaya boru hatları konusunda bağımlı
olması ve bu hatlara alternatif arayışında olmasıdır. Türkmenistan baskıcı ve
otoriter rejime sahip olduğu için Pandemi sürecinde kendisinde vaka
bulunmadığını söylüyor fakat bu inandırıcı değil çünkü İrana 900 km sınırı var.
Türkmenistan otoriter yapısıyla pandemiyi iyi yönetebilir ama pandemi
sonrasında uluslararası arenada otoriter yapısı nedeniyle güvenilmez konuma
girebilir. Enerji kaynaklı bir üretimin yanında diğer alanlarda da üretim
yapmaya çalışacak diğer orta asya devletleri gibi Rusya ya bağımlı olmaktan
kurulmak için diğer ülkelerle işbirliğini geliştirmek isteyecek. Karar alma
mekanizmalarının güçlü ve etkin olması Türkmenistandaki otoriter yönetimi
demokrasilere göre pandemi konusunda daha fazla ön plana çıktı. Türkmenistan
pandemi sonrası enerji sektöründeki düşüşle ekonomisi kötü etkilenecek bu durum
Rusya ile arsındaki rekabeti zayıflatacak.
Özbekistan Kerimov
liderliğinde Rusya ile dış politikada mesafeli olmuştur. Özbekistan bu amaçla
Rusyanın Özbekistan da Rus askeri üssünün yerleşmesine müsaade etmemiştir. Siyasi
ve ekonomik bağımsızlığını korumak istemiştir. Kerimov dış politikada BDT
yerine ikili ilişkilere daha çok önem vermiştir. Rusyaya mesafeli duran
Özbekistan ABD için orta asyada dayanak noktası olmuştur. Özbekistan GUAM
örgütünün kurulmasını Rusyanın bu örgütü kendisine karşıt olarak
nitelendirmesine rağmen desteklemiştir. Özbekistan Amerika ile dış politikasını
geliştirmiş ve topraklarında ABD üssü nün açılmasına müsaade etmiştir.
Özbekistan Putin dönemi Rusyasında Rusyanın orta asyada dayanağı olmuştur dış
politikasını Rusya lehine değiştirmiştir. Türkmenistan ve Kazakistan enerji
kaynaklarından dolayı ABD, AB ve Çin için önemli olması süreci
kolaylaştırmıştır.
Enerji kaynakları
sayesinde bu cumhuriyetler transit konusunda Rusyaya bağlı olmalarına rağmen
ekonomik getirileri ve Rusya ile olan dış politikalarında kendilerine
güvenmelerini sağlamış bu durum diğer küresel güçlerle ilişkilerini de
geliştirmiştir. Enerji kaynakları konusunda zayıf olan Kırgızistan ve
Tacikistan bu konuda geride kalmıştır. En baştan beri Orta asya
cumhuriyetlerinin ekonomik ve askeri sorunlarını Rusyanın yardımıyla çözmeye
çalışmışlarıdır. Rusyanın bölgede etkisinin artması bu şekilde sağlanmıştır
fakat Cumhuriyetlerin eski çatıdan uzak durmak için çaba göstermeleri Yeltsin
döneminde entegrasyon sürecinin başarısını olumsuz etkilemiştir. Putinin
iktidarında bölgedeki dış politika anlayışı değişmeye başlamıştır.
Putin döneminde
Rusya dış politikasında Orta Asya cumhuriyetlerinin güvenlerini kazanma
politikası uygulanmıştır. Putin Türkmenistan ve Özbekistan ziyaretiyle bölgeye
önem verdiklerini göstermiştir. Rusyanın Putin döneminde ekonomik ve siyasi
olarak güçlenmesi Orta asya cumhuriyetlerinin güvence kaynağı olmuştur. Putin
orta asya ülkelerine yatırımları arttırmış borlarını silmiş bu durum orta asya
ülkelerinin dış politikalarında Rusyanın etkili olmasını sağlamıştır. Orta Asya
ülkelerinin rejim konusunda merkeziyetçi politikalar konusunda Rusya ile aynı
tutumu sergileyen orta asya liderleri ile Putin ilişkilerin gelişmesini
sağlamıştır. Rusaynın orta asyadaki devletlerin liderlerini desteklemesi ve
dışarıdan yapılan demokrasi müdahalelerine karşı çıkması Rusya ve Orta Asya
ülkeleri arasında ilişkilerin gelişmesini sağlamıştır. Putin döneminde
Özbekistan dış politikasını değiştirmiş Kerimov Özbekistan da artan radikal
İslamcı grupların faaliyetleri sorununu Moskovanın yardımıyla çözmek
istemiştir. Kerimov Özbekistanın Rusyanın orta asyadaki çıkarlarına saygı
duyduğunu ve Rusyanın ortağı olduğunu söylemiştir. Orta asyadaki diğer
liderlerde iktidarlarını korumak için Rusyaya yakınlaşmışlardır. Özbekistan,
Kolektif Güvenlik Örgütü Anlaşması ive Avrasya Ekonomi Topluluğu'na üye oldu,
Rusya ile dostluk İlişkileri geliştiren anlaşma imzalamış ve Özbekistan daki
ABD üssünü kapatmıştır. Rusyanın yaklaşımıyla Özbekistan Şangay işbirliği
örgütüne daha aktif katılmıştır. Pandemi sürecinde Özbekistan il vakasını 15
martta açıkladı orta asyada en yalıtılmış ülke olmasına rağmen pandemi burada
da etkisini sürdürmüştür ilk ölüm 27 martta oldu 4.5 bine yakın vaka görüldü 18
ölüm oldu bu açıdan Özbekistanın da süreci yalıtılmışlığın yalıtılmışı bir ülke
olarak iyi yönettiği anlaşılır.
Rusya orta asya
devletleriyle gerçekleştirdiği toplantı Orta asya devletlerinin Rusya ile
koordineli şekilde salgınla mücadele edilmesi söylendi. Rusya ile orta asya
ülkelerinin karşılıklı yardımlaşması konuşuldu ülkeler arasında ulaşım
bağlantılarının restorasyonu, geçiş koridorları ve yeni yollar arayışı
diplomasinin etkili kullanılması konularında girişimler yapılmalı dendi. Orta
asya cumhuriyetleri pandemi sonrasında ulus devlet kavramı öne çıkınca nüfuslarının
parçalı olmasından dolayı dış politikada Rusya ile olumsuz ilişkilerden
kaçınacaklarıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder
yorumla