Tarihsel gelişimi
içinde Kameralizm uygulamaları.
Kameralizm, kamu
yönetiminde modern yönetim yaklaşımlarının Almanya da 18.yüzyılda kameralizm
çerçevesinde başladı. Almanya da kurulan şehirlerde kurulan siyasi otoriteler
yerini şehirlerarası bölgesel düzeyde otoritelere bıraktı. Almanya parçalı
yapısı düzelse de siyasi bütünlüğünü 1.dünya savaşına kadar sağlayamayacak.
Alman birliğinin yeniden sağlandığı 18.yy da sorunlar çözülmemiş şehirlerin
artan nüfusunun kontrol altına alınması çoklu parçanın merkezi bir otoriteye
dönüştürülmesi için yeni anlayış ve yeni bir yönetime ihtiyaç duyulmuş.
Kameralizmin Prusya da 18.yy ikinci yarısından itibaren gelişmeye başlamıştır.
Kamu yönetimi ilk defa 1727 yılında “Kameral Bilim” adıyla Prusya da gözüktü,
16.yy dan 18.yy kadar kameralizm merkantalizm etkisiyle kullanıldı. Almanya kendisini
oluşturan yapıların bir araya gelmesiyle devlet eliyle yol, su, temizlik, gibi
kamu hizmetleri oluştu. Kameralizm Prusyanın siyasi birliği sağlayamaması
nedeniyle ortaya çıkmıştır ve yönetsel mekanizma aracılığıyla ekonomik refahı
sağlamayı destekleyen toplumsal ve ekonomik anlamda Kameralizm ortaya çıktı.
Kameralizmin amacı refahı sağlamak.
Teknolojinin, para
gücünün, insan gücünün kurulacak Prusya rejiminin sürdürülmesinde etkin ve
verimli olacağına inandılar. Kameralizm bir polis devleti anlayışına sahiptir.
Sivil hizmetler olmak üzere kamu hizmetleri belirli bir doğrultuda bir arada
verilebilmesi için, alt yapıdaki diğer yerel yönetimlerin yetki devrinin
sürdürülebilir ve kalıcı kılınması için modern demokratik anlayıştan farklı
olarak kameralizm polis devleti anlayışıyla şekillendi. Osmanlıda 19.yyda
dağılma sürecindeyken kameralizm merkezi otoritenin güçlendirilmesi için mali,
iktisadi, siyasi alanda uygulanmaya başlandı. Ludvick van justi ve Von
sekendorf kameralizmin babaları sayılır.
Kameralizmin en
önemli unsurlarından biri Merkantalist düşüncedir. Merkantalizm 30yıl
savaşlarından sonra Avrupa da çıkmış iktisat ağırlıklı siyasi ve hukuki
boyutları olan düşünce biçimidir. Bu düşüncede önemli olan stratejik ürünlerin
üretilmesidir. Merkantalizm merkezi maliye ve ticaret ağının kurulmasını zorunlu
kılmıştır. Kameralizm ise Merkantalizmin bir pratiğidir. Kameralizm yerini
sanayi devriyle modern bürokrasiye bıraktı. Kameralizmin temel amacı ulusal
merkezi bir hükümet kurmak, toplumu ve devleti dönüştürmek. Almanya 30yıl
savaşlarından sonra bütünlüğünü sağlayamıyor iç bölgelerdeki feodal yapılar
siyasal dönüşümü engellemiş. 1648 Westphalia barışından sonra 30 yıl savaşının
zararlı etkileri kaldırılması, Almanyanın iç güvenliğinin sağlanması ve ordunun
yeniden yapılandırılması ana hedeflerden biri olmuştur. Güçlü, merkezi bir ordu
feodal lorların yok olma sürecini başlattı. Kameralizmi çıkaran nedenler siyasi
bütünlük, ekonominin merkezi şekilde ele alınması, düzenli ordu kurmak.
Almanyanın 17.yyda 30yıl savaşları sebebiyle ekonomik, siyasi, toplumsal
sıkıntısının çözümlenmesi için 300 siyasi yapının sayısı azaltılmalı, merkezi
yönetim altında birleşmeli, fakirlik kalkmalı, bütüleşme olması için ortak yapı
kurulması gerekir. Kameralist kelimesi krala danışmanlık edenlerin toplandığı
meclis anlamını taşır. Hükümdar politikalarına rehber oldular. En etkin
kameralistler Osse, Seckendorff, Leibniz, Justi ve Sonnefels olarak sayılır.
Kameralistler devletin polis fonksiyonlarıyla da ilgilendiler, insan semayesini
ekonomik gelişmenin ana unsuru olarak kabul etmişle. Kamu maliyesinin ilk akademisyenleri
16.yy kameralistlerdir. Kameralistlerin asıl amacı refahın yükseltilmesidir
bütçe yönetimine tedbirler getirmişler, toplumun sağlığı ve vatandaşların
eğitimini önemsemişler. Seckendorf nüfusun çoğalmasını ister bunun için
tarımsal gelişme desteklenmeli ve ihracat yasaklanmalı tefecilik kalmalı der ve
genel vergilere de karşıdır tüketim yerine yatırımı destekleyen vergilerden
yanadır.
Melchior von Osse
ve George obrecht zorla toplanan vergiye karşıdırlar, bireysel girişimciliğe
destek vererek fakirliğin azalacağını ve sağlıklı toplumun oluşacağını
söylerler. Johann Joachim Becher, Philipp Wilhelm von Hörnigk ve Schröder
sağlık düzeyinin ve nüfusun toplumun zenginlik kaynağıdır derler. Johann Georg
Leib devlet halkın refahını, üretimini, beslenme kalitesini, artırmak
konularına dikkat etmelidir. Johann Heinrich Gottlob von Justi ve sonnenfels
döneminde kameralizm mükemmellik seviyesindedir. Sonnenfels halk sağlığı,
salgın hastalıklardan korunma, tedavilerin düzenlenmesi, kürtaj gibi konularla
ilgilenmiştir. Johann peter frank, halk sağlığı yönetimi sistemini kurmuş
ekonomi, halk sağlığı politikalarının kameralizmde yayılmasına sebebiyet
vermiş. Kameralistler doğa bilimleri ile ekonomi ve teknoloji politikalarını
kariyer gelişimi araştırmaları için birleştirmenin yararlı olacağını
düşünmüşlerdir. Kameralistler kendileri çıkar elde ederek polis devleti
oluşturmuşlar. Kameralizm ve merkantalizm bulundukları konum itibariyle
farklıdırlar İngiltere, Fransa, Hollanda, İspanya merkantalizm ile dünyayı ve
uluslararası ticareti etkilediler. Kameralizm uygulanma alanları Almanya gibi
yerler böyle bir yetenek geliştirememişlerdir. Kameralizm uygulandığı
bölgelerdeki devletlerin çok sayıda olması ve aralarındaki mücadele bu
toprakların ne şekilde yönetileceğini önemli hale sokmuştur. Kameralizm de
mevcut olan polis biliminde halkın mutluluğu istenir, devletin hedeflerine
yönelik düzenin kurulması. Justi ve sonnenfels polis bilimini kameralizmden
ayırmışlardır. Polis kameralizmde iyi ahlakı destekler. Kameralizm 3 alana
ayrılarak polis bilimi, eğitim bilimi, kamu finansmanı ve ekonomi odak noktası
rejim devamlılığıdır. Teknolojiye askeri güce dayalı gelişmeyle insanların yeni
girişimler yaratması. Kral gücünü askeri güç ve savunma yeteneğinden alır
kalabalık nüfus ile insanlar yardımlaşır ve zenginlik yükselir der. Kameralizm
uygulamasında devletin ekonomiye müdahale etmesi gereklidir vergi toplama
ikinci plandadır. Kameralizm sosyal, ekonomik yaşantıyı devletin müdahalesiyle
düzenler. Devletin görevli olduğu nokta vatandaşının refahını ve güvenliğini
sağlamak, akıl ve otoritenin temel alınması. Kameralist devletler rekabetçi bir
ortam yaratmış insanlar dolaşım özgürlüğü bulmuş bununla beraber bilgi iletişim
gönderimi ortaya çıkan yeni üretim teknikleri süratle yayılmış. Yangına karşı
koruma, temizlik ve sağlık işleri, vergilendirme gibi uygulamalar aile
reisliği, ev kurma gibide günlük yaşantı uygulamaları oluşturuldu. Vergi yerine
kaynakların arttırılması devlet tanımlanmış zorunlu görevler saptanmış kamu ve
özel sektör etkinlik alanları tespit edilmiş. Kameralist uygulamalı devletin
baştaki gelirleri devlet toprakları ve işletmeler. Kameral devlet oluşumu bir
firma şeklindedir. Sivil toplum sürekli devletin şekillendirdiği bir yapı
halindedir. Kralın bürokratik, otoriter yönetim şekline karşı bilimsel,
akademik bir tavır sergiler. Toplumsal kuralları devlet düzenler ve devlet
zenginlik oluşturmak için kurumsal oluşumları destekler. 19. yüzyılın ikinci
yarısında Weber “Yasal Yaklaşım” kavramı ile Almanya da kamu yönetimi hukuku
gelişmiştir. Weber, kamu yönetimi hukuku aracılığıyla ideal tip Bürokrasiyi
oluşturmuştur ve özellikle Almanya da Lorenz von Stein başkanlığında yönetim
bilimleri enstitüsü kurulmuştur. Bununla beraber ilk kez kamu yönetimi öğretimi
de gerçekleşti. Yeni yaklaşımlar döneminde kamu yönetimi ile yönetim bilimi
birbirine daha çok yaklaştı. Bilimsel yöntemlerin kullanılmasıyla Frederick
Taylor “Bilimsel Yönetim” anlayışı, Henry Fayol “Sanayi yönetimi ve genel
yönetim “ süreçleri anlayışları, Woodrow Wilson “Yönetimin incelenmesi” yazısı
görülmektedir. 20.yüzyılda 1910larda ise “Neoklasik yönetim yaklaşımı “ ortaya
çıkmıştır ve kamu yönetimini etkilemiştir. Sosyo-psikolojik yaklaşımda
denilebilir.
1930larda insan
ilişkileri yaklaşımı zirve yapmıştır 1950lere kadar. 2.Dünya savaşı bitince
soğuk savaş başladığında durumsallık yaklaşımı doğuyor. 1960-1970lerde modern
yaklaşımlar. 1980-1990 Z yönetimi japon yönetim yaklaşımları devreye
giriyor.1992 den itibaren yeni kamu yönetimi hareketi, neoliberal söylemler
ortaya çıkıyor.
Bürokrasi çağdaş
gelişmelerden etkilenmiştir.
Max Weber Bürokrasiyi
sistematik biçimde ilk inceleyendir. Weber göre egemenlik hükmeden ve
hükmedilenler arasında karşılıklı erk ilişkisidir. Egemenliğin olması içinde
hükmeden ve hükmedilen birey ya da bireyler, hükmeden hükmettiği kişilerin
davranışlarına etki etmek istemesi, hükmedenin buyruğuna uymanın nesnel kanıtı,
gibi özellikleri olmalı der. Her türlü yönetim egemenlik gerektirir geniş
toplumlarda verilen buyrukları uygulayan bir yönetsel örgüt gereklidir. Weber
egemenlik tipolojisinde 2 temel ölçüt yönetsel örgüt ve meşruluk yaratma
konusundaki inançdır. Weberin 3 meşru egemenlik tipi vardır. İlk olarak
Karizmatik egemenlik, yönetilenler yönetenin otoritesinin tanrı vergisi olduğu
için kabul etmişlerdir, önderin kişiliğine özgü mutlak egemendir. İkinci olarak
Geleneksel egemenlik, kimin önder olacağı geleneklere bakılarak saptanır ve
görevi sırasında geleneklere bağlı kalan önderin emirlerine uyulur. Buyrukların
geleneklere uygunluğu meşruluk kazandırır. Keyfilik kişisellik gelenekler ile
sınırlı hale gelir ama yine de vardır. Üçüncü olarak Yasal egemenlik, Ussal
şekilde konulduğuna inanılan yasalara ve bu yasalara göre seçilmiş önderin
meşru olduğuna inanılır. Weber bunun gibi yasal egemenliğe uygun yapının
Bürokrasi olduğundan bahseder.
Ne yazık ki verdiğiniz bilgiler tümüyle yanlış. Kameralizm ve Devlet Bilimi adlı kitabı okumanızı tavsiye ederim. Türkçe alanyazındaki tek ve kapsamlı Kameral-Polizey Bilim kitabıdır.
YanıtlaSilNe yazık ki bütün kaynaklara bakamadım. Metinde yer alan bilgiler genel olarak kameralizmin tarihçesi hakkında. Metinde yazanlar konu hakkında literatürdeki bir kaç makalenin özeti şeklindedir. "Kameralizmin amacı refahı sağlamak." gibi cümleler biraz yorum içeriyor. Metinde yazan bilgiler tamamiyle yanlış sayılmaz.
Sil