CUMHURBAŞKANLIĞI
HÜKÜMET ETME SİSTEMİ
Öncelikle
Demokratik rejimlerde, yani egemenliğin halka ait olduğu rejimlerde üç tür
hükmetme sistemi vardır,
1-Başkanlık Sistemi
2-Yarı Başkanlık Sistemi
3- Parlamenter Sistem
1-Başkanlık Sistemi
2-Yarı Başkanlık Sistemi
3- Parlamenter Sistem
Bu
sistemleri kısaca açıklarsak ilk olarak Başkanlık sistemi ne baktığımız zaman,
en önemli özelliğinin “Sert güçler ayrılığı”
yani burada yasama, yürütme, yargı gibi organların birbirinden sert
şekilde ayrıldığı ifade edilir, birbirlerine müdahale edemezler ,yürütmenin
başı Başkandır ve Başkan doğrudan halk tarafından seçilmektedir ,seçilmiş
Başkanın parlamentonun güven oyuna ihtiyacı yoktur. Bu sistemde yürütmenin başı
aynı zamanda devletin başıdır ve önemli bir özelliği ise parlamenter sistemden
farklı olarak Başbakan bu sistemde bulunmaz.
Yarı
Başkanlık Sistemi ,bu sistemde Başkan +
Başbakan birlikte bulunur. Fransa da çıkmıştır ve gezegende en iyi uygulayan
ülkedir. Yürütme yetkisi aslen Başkandadır ama Başbakanın da yürütmeye ilişkin
yetkisi vardır. Başkan referandumla yani doğrudan halkın iradesiyle seçilir. Hükümet
yani bakanlar kurulu, yasama erkine karşı sorumludur. Yasama organı güvensizlik
oyu kullanarak Bakanlar kurulunu azledebilir .Başbakanın kabinesi parlamentodan
güven oyu almak zorundadır .Yürütmeye ilişkin en etkili erk Başkandır .Fransa,
Finlandiya, Avusturya bu yönetim sistemine örnek ülkelerdir.
Parlamenter
Sistem , Türkiye de bulunan eski sistemdir. Saydığımız üç rejim türünde de
Yargı bağımsızdır. Bu sistemde Yürütme ve Yasama iç içe geçmiştir yani yumuşak
bir şekilde ayrılmışlardır ,Yürütme ise Parlamento içindendir. Yasama ve
Yürütme birbirlerinin yasal varlığına son verebilirler .Hükümetin kaynağı
Yasama erkidir .Hükümet Yasama oranı karşısında sorumludur ve Yürütme çift
yapılıdır .Cumhurbaşkanı yetkileri sadece semboliktir.
TÜRKİYDEKİ
DURUM
Türkiye
de 21 Ekim 2007 tarihli referandum yani halkın iradesiyle Anayasada değişiklik
yapılmış ve Türkiye de Cumhurbaşkanı halkın oyu ile seçilmeye başlanmış ,fiilen
başkanlık sistemine geçtiğimiz söylenebilir. Abdullah GÜL ise 28 Ağustos 2007
de meclisin seçmesiyle Cumhurbaşkanı olmuştur. Günümüzde de iktidarda olan Recep
Tayyip ERDOĞAN 10 Ağustos 2014 de halkın oyu ile Cumhurbaşkanı seçilmiştir. Bu
durumda 12. Cumhurbaşkanı ile birlikte Türkiye Parlamenter sistemden ayrılmaya
, Yarı Başkanlık sistemine dönüşmeye başlamıştır. Türkiye nin kedine özgü bir
sistemidir ve önemli değişiklikler yapılmıştır.
Türkiye
de 16 Nisan 2017 de referandumla oylanan ve halkın tercihiyle, 6771 Anayasa değişikliği uygulanmaya
başlanınca Türkiye Yarı Başkanlıktan ayrılarak Cumhurbaşkanlığı Hükümet
Sistemiyle kendine özgü bir yönetim biçimi alacaktır. Bu durumda Türkiye hukuki
olarak 16 Nisan 2017 de Cumhurbaşkanlığı Hükümet etme Sistemine geçtik fakat
fiili olarak Türkiyenin bu yönetim sistemine geçmesi halk oylamasındaki
belirtilen maddenden dolayı ancak 24 Haziran 2018 tarihinde mümkün olmuştur.
Başkanlık
Sistemine geçiş aşamasında ve geçtikten sonra muhalefet kanattan genellikle sol
kanat, Neden Başkanlık Sistemine neden geçtik? Soruları sorulmaya başlandı bu
sorulara yanıt olarak geçmiş Anaysaların Darbelere zemin hazırladığına
tarihimizde 1960-80-71-97 darbeleri ve
muhtıraları örnektir ,en önemli gerekçelerden biride 15 Temmuz darbe
girişimidir.Parlamenter sistemde Bakanlar ve Başbakan Parlamentonun içinden
çıktığı için bazı kararlar geç alınıyor ve tartışılıyordu. Türkiyenin
eyaletlere ayrılacağı üniter yapısını kaybedeceğine dair görüşler asılsızdır
çünkü bu değişiklik bir sistem değişikliğidir ve yönetim şeklinin demokrasi
açısından bir önemi yoktur çünkü ülkelerin yönetim şekiller demokrasiyi
uygulamasını engellemez buna bir örnek olarak demokrasinin beşiği olan
İngiltere de Kraliçe vardır ama bu demokrasiyi olumsuz etkilemez.
Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi Üniter devlet yapısına sahip Cumhurbaşkanının
Partili olduğu ve halkın seçtiği ve siyasal bir rejim değişikliği içermeyen bir
sistemdir.
Cumhurbaşkanı ve meclis
ayrı ayrı seçimlerin yenilenmesine karar verebilir bu durumda iki seçimde aynı
anda yapılır bu durum yasamanın yürütmeye ve yürütmenin de yasamaya bir etkisi
olduğunu gösterir. Meclis seçim yenilemeye karar verirse ve Cumhurbaşkanı
ikinci dönemindeyse tekrar aday olabilir, bu durum halkın kararının yasama
tarafından dikkate alınmasını sağlar. Anayasamızda 9.maddede geçen yargının
bağımsızlık ilkesine değişiklikle tarafsız ibaresi de eklendi buda yargının
bağımsızlığını arttırmış yargı bakımından daha demokratik bir sistem
benimsenmiştir. Cumhurbaşkanının yargı ile ilgili görevlerine gelirsek
yetkilerinin çok üst düzey bağımsızlık bana göre burada korunamamıştır. Anayasa
değişikliğiyle askeri mahkemeler kaldırılmıştır ama sadece disiplin suçları
haricinde. Hakimler ve savcılar yüksek kurulundaki yüksek ibaresi silindi ve
üye sayısı 22 den 13e düştü ve 3 daire 2 ye düşürüldü bana göre burada kurulun
daha hızlı karar alması toplanması ve işlevinin istikrarlı olması sağlanmış.
Adalet bakanı doğal üyeliğini korudu ama KHK ile müsteşarlık kaldırıldı ki bana
göre müsteşarlık makamı Bakandan sonraki en önemli konumdu ve üst düzey
bürokratlar bu makama ulaşırdı buda sadece seçilme yerliliğine sahip olması
gereken bakan yerine daha doğru kararlar vereceğine inandığım bir makamdı.
Bunun yerine bakan yardımcılığı kurumu kuruldu doğal olarak yardımcı HSK nın
doğal üyesi oldu.
HSK, cumhurbaşkanının seçtiği 4 üye meclisin seçtiği 7 üye ve adalet bakanı ve yardımcısı toplam 13 üye bana göre burada Cumhurbaşkanının 4 üye seçmesi mantıksız bana göre bu üyeleri de meclis seçmeli Cumhurbaşkanına bu kadar yetki vermek onun hesap verilebilirliğini düşürür.
Türkiye
de genellikle sağ kanattaki siyasi liderler Başkanlık sistemini savunmuşlar ve
istemişlerdir, Erbakan 1973 Milli Selamet Partisi seçim beyannamesinde bunu
belirtmiş
Alparslan
Türkeş “dokuz ışık” adlı eserinde bu sistemi savunmuş aynı şekilde Özal, Demirel,
Erdoğan da Başkanlık sistemini savunmuşlardır çünkü Darbe tehlikesinden
korkmuşlar ve yönetimde istikrarlı bir sistem istemişlerdir. Madde uyarınca
yeni sisteme fiili olarak yapılacak ilk millet meclisi genel seçimleriyle
geçilecek dendi, fiili geçiş 24 Nisan 2018dir.
Parlamenter
sistemin son bakanlar kurulu ile birlikte 703nolu KHK ile birlikte önemli
değişiklikler oldu bu değişiklikler sonrasında Cumhurbaşkanlığı Hükümet
Sistemiyle Cumhurbaşkanı Kararnameleri ile kurum ve kuruluşlar kuruldu daha
önce Başbakanlıkla ilgili olan kuruluşlar Başbakanlığın kalkmasıyla
Cumhurbaşkanı ile ilgili hale getirildi.
Yeni
sistemde Halk oylaması sistemiyle çift başlılık engellenmiş oldu. Eski sistemde
yani parlamenter sistemde Cumhurbaşkanının olağanüstü yetkileri vardı ve
Cumhurbaşkanı sorumsuz kanattı, ama Bakanlar kurulu sorumluydu. Cumhurbaşkanlığı
hükümet sisteminde Yasama organı değişmiştir vekil sayısı 600 sayısına çıkmış seçilme
yaşı 25 den 18' e düşürülmüştür.
Böylelikle
daha demokratik bir dönüşüm olduğunu söyleyebiliriz.2007 yılında seçimlerin
dört yılda bire düşürülmesi değişiklikle tekrar 5 yıla çıkarılmış burada
istikrarlı bir yönetim arzulandığını görebiliriz. 2018 yılında seçimde
Cumhurbaşkanı olabilmek için oy çoğunluğu aranmış %50+1, partiler ittifakla
barajı geçmeleri halinde ise ittifak içindeki her parti geçmiş sayılır. Eski
sistemde bakanlar meclisten çıkıyor ve hem bakan hem de milletvekili
oluyorlardı yeni sistemde ise devlet başkanı istediği kişiyi bakan olarak atar
ama bakan olunca vekilliği düşer ve milletvekili olabilen herkes bakan olabilir
bu değişiklikle temsilde adalet sağlanmış ve verilen makam daha ulaşılabilir
olmuştur. Mecliste 18 tane komisyon oluşturulmuş komisyonun önemi genel kurula
gelecek olan kanun maddesini ilk burada görüşülmesidir. Vekilin fazla olmasıyla
komisyonda sayısı fazla olur ve çoğunluk esasına göre çalışır 26 üye +1
maddenin geçmesine yeterlidir. Meclisin bilgi edinme yolları da değişti gen
soru ve güven oyu kalktı, bunların kalkmasının nedeni Yasamanın, Yürütmeye
müdahalesi olarak görülmesidir çünkü, meclisten çıkmayan bir Bakan için
meclisten gen soru alınması anlamsızdır. Meclisin bilgi edinme hakları yeni
sistemde şöyledir Meclis araştırması, Genel görüşme, Meclis soruşturması ve
Yazılı sorudur. Güvenoyu, kaldırılarak meclisin bilgi edinme hakkı
engellenmemiştir. Yeni sistemde Vekiller ve Cumhurbaşkanı aynı anda seçiliyor
ama aynı anda ikisine de aday olunamıyor ve seçimler 5 yılda bir yapılıyor
böylelikle bana göre bürokrasi hızlanmış ve daha çabuk bir yönetim anlayışı gelişmiştir.
HSK, cumhurbaşkanının seçtiği 4 üye meclisin seçtiği 7 üye ve adalet bakanı ve yardımcısı toplam 13 üye bana göre burada Cumhurbaşkanının 4 üye seçmesi mantıksız bana göre bu üyeleri de meclis seçmeli Cumhurbaşkanına bu kadar yetki vermek onun hesap verilebilirliğini düşürür.
Cumhurbaşkanı
kimler olabilir? 40 yaşını doldurmuş olmalı bana gör bunun 30 yaşa indirilmesi
daha uygun olur çünkü 30 yaş en verimli yaşlardan biridir çelişkili olan şeyse
bakan olmak için 18 yaş yeterliyken Başkan olmak için neden 40 yaş? Başka bir
özellik üniversite mezunu olması ve 6 aydan fazla ceza almaması bence hiç ceza
almaması gerekir cumhurbaşkanının son olarak kısıtlı olmaması. Cumhurbaşkanı
adayı gösterilmek için mecliste grup kurabilmek için 20 vekil gerekli ,tek
başına veya birlikte son seçimde %5 oy almış siyasi partiler ve en az 100.000
imza bana göre bu imza oranı çok azdır 20 vekilin seçmen oyları kadar veya %5
oyun tekabül ettiği imza kadar imza olmalı ki adalet sağlansın 100.000 imza ile
vasıfsız biri bile aday olabilir .ilk turda Başkan olabilmek için %50+1 oy alınması
çoğunluğun menfaatinedir ama geriye kalan %49 azınlık bir sorundur fakat
istikrar için %50+1 ideal bir orandır. 15 gün sonra ikinci tur olursa orana
salt çoğunluğa bakılmaz fazla oy alan kazanır. Bir kişi beşer yıldan en fazla 10
yıl Başkanlık yapabilir. Cumhurbaşkanının keyfi şekilde erken seçimlerin
yenilenmesini istemesi bana göre demokrasi ile bağdaşmaz çünkü karar tek
kişinin fakat etkilenen halkın meclisidir.
Değişiklikle
Partili Cumhurbaşkanı olması muhalefet kanadını olumsuz etkiler ve partilerin
iktidar olma durumlarını düşüreceğini düşündüğüm için demokrasinin çoğunluğun
tiranlığı şeklinde algılanmasına sebebiyet verebilir. Yeni sistemde
cumhurbaşkanına siyasi cezai hukuki yargılama yapılabilir ama vekillerin salt
çoğunluğu gereklidir 300+1 partili cumhurbaşkanı olduğu için bu durum çok zor
gerçekleşir. Başkan yaptığı eylemlerden görev süresi bitse bile sorumludur.
Cumhurbaşkanı kararnamesi temel haklar, siyasi hak ve ödevler hakkında
çıkarımla kişi hak ve hürriyeti korunmuş olur.
Yasa CBK ya göre daha üsttedir yasamanın üstünlüğünden bahsedebiliriz.
Mücbir sebep yoksa CBK mecliste onaylanmalı. Yeni sitemde hürriyet kısıtlayıcı
sıkıyönetim uygulaması kaldırılmıştır
Yorumlar
Yorum Gönder
yorumla